האם גיוס עובדים בעזרת חברות השמה נעשה קשה יותר?

בעשור האחרון חלו שינויים מהותיים בשוק העבודה בישראל, אשר הציבו אתגרים בפני חברות השמה ומעסיקים בנוגע לגיוס עובדים מתאימים. השינויים הכלכליים, השפעת מגפת הקורונה והקדמה המהירה של טכנולוגיות חדשות שינו את פני שוק העבודה, והשאלה המתבקשת היא: האם תהליך הגיוס בעזרת חברת השמה הפך לקשה יותר?

תמונת שוק העבודה כיום

אחת ממגמות הבולטות כיום היא השקיפה על שיעור האבטלה, שעומד על כ-4.5% בישראל. זהו נתון המעיד על תחרות גדולה בתחום כוח העבודה. דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2023 מדווח על רף שיא במספר המשרות הפנויות, אשר הגיע ל-170,000. אך למרות הפוטנציאל הרב בשוק, חברות השמה מתמודדות עם אתגרים רבים במציאת העובדים המתאימים.

אתגרים בשוק הגיוס

חברות השמה מדווחות על קשיים הולכים ומתרקמים בתהליך הגיוס. אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא העלייה בציפיות המועמדים. מאז התפרצות נגיף הקורונה, רבים מהעובדים החלו לשנות את ציפיותיהם, ומחפשים לא רק אטרקטיביות בשכר, אלא גם מציאת איזון בין עבודה לחיים פרטיים, אפשרויות לעבודה מהבית וסביבות עבודה תומכות. סקר שנערך על ידי חברת "מנפאואר" בשנת 2023, גילה שכ-70% מהעובדים מצפים לגמישות רבה יותר במסגרת עבודתם.

אז כיצד חברות השמה מתמודדות?

כדי להתגבר על האתגרים האלו, חברות השמה מאמצות גישות ואסטרטגיות חדשות של גיוס. בשנים האחרונות ניכר עלייה בשימוש בטכנולוגיות אוטומטיות, שמטרתן לייעל את תהליך גיוס העובדים. חברות רבות משתמשות בכלים של בינה מלאכותית לא רק לסינון קורות חיים, אלא גם לניתוח מועמדים פוטנציאליים באפקטיביות רבה.

תהליכים מתקדמים בגיוס עובדים

תהליכי הגיוס המתקדמים כוללים שימוש בראיונות וירטואליים, פלטפורמות לגיוס עובדים ברשתות חברתיות, והשתתפות בפעילויות נטוורקינג אונליין. לדוגמה, חברת השמה "נבחרים" דיווחה על עלייה משמעותית במספר המועמדים שנכנסים לתהליך הגיוס לאחר שהחלה להשתמש בזום לראיונות. זה אפשר לגייס עובדים מכל רחבי הארץ מבלי להיות מוגבלים לאזור גיאוגרפי מסוים.

השפעות נגיף הקורונה על שוק העבודה

מגפת הקורונה שינתה את כללי המשחק בשוק העבודה. התאגידים והעובדים נאלצו להתאים את עצמם לנורמות עבודה חדשות. רבים מהעובדים מצאו את עצמם במצב של עבודה מהבית, מה שגרם לשינויים משמעותיים בכוח העבודה ובקווי הדרישות של המעסיקים. חלק מהעובדים חיפשו אתגרים חדשים בעבודה במתכונת מקוונת, והמשמעות היא שהולכת ומתרקמת תחרות גוברת על המשרות המרוחקות.

סטטיסטיקות בעייתיות

כחלק מחקר שנערך בקרב 300 מעסיקים, הניב נתון מעניין: כ-65% מהחברות מציינות כי הן מתמודדות עם קשיים במציאת מועמדים מתאימים למשרות הפנויות. תוך כדי כך, במגזר הטכנולוגי המעסיקים מציעים תמריצים משופרים כדי לשמר עובדים, ואילו תחומים כמו החינוך והבריאות נתקלים בקשיים חמורים בגיוס עובדים חדשים, שיש לתמוך בהם, כשסוגיות של משרות ייחודיות נשארות פתוחות לאורך זמן ארוך.

הדרכים בהן חברות השמה מתקדמות

חברות השמה נדרשות להסתגל למגמות המשתנות בשוק העבודה ולהתאים את האסטרטגיות שלהן למציאות החדשה. מדובר לא רק על שיטות מתקדמות לגיוס, אלא גם על טיוב המידע המושרש בפרופיל המועמד על מנת להפעיל גישות ממוקדות יותר. חברות אלו עוסקות רבות גם ביצירת תוכן של מיתוג מעסיק שיכול למשוך מועמדים איכותיים, תוך שימת דגש על ערכים כמו גיוון והכלה.

שוק העבודה לאחר הקורונה

לאור השינויים שקרו בעידן הקורונה, ניתן לראות חידושים בתהליכי גיוס והדרכה. ישנה עלייה בשימוש בטכנולוגיות כמו מסנני חיפוש מונעי נתונים, והפחתה של מפגשים פיזיים לרוב. השינויים הללו מצביעים על צורך בשיטות חדשות לגיוס המועמדים הטובים ביותר בשוק.

גישות חדשניות בגיוס

בנוסף, חלק מהחברות מוצאות יתרון בשימוש בכלים לשיפור החוויה של המועמדים בתהליך הגיוס. מיועדים לכך כלים דיגיטליים שמאפשרים לעקוב אחרי מצב המועמדים במהלך תהליך המיון, וכן להעניק להם משוב בסוף התהליך. זו דרך נוספת להבטיח שהמועמדים יתייחסו לחברה כנראית מקצועית, גם אם בסופו של תהליך לא התקבלו למקום העבודה.

סיכום

לסיכומו של דבר, בהחלט ברור כי גיוס עובדים בעזרת חברות השמה הפך לתהליך מאתגר יותר בעידן הנוכחי. העולים בעקבות השינויים הכלכליים ותלמי הדרישות המשתנות של העובדים מדגימים כמה חשיבות יש להתעדכן בגישות הנכונות למציאת המועמדים המתאימים. חברות השמה ומעסיקים נדרשים במהירות להסתגל לשינויים בשוק כדי להמשיך ולמצוא את הכישרונות הטובים ביותר על מנת לשמור על תחרותיות בשוק.